Spring naar inhoud
Login om dit te volgen  
De Denker

Is verplichte promotie naar betaald voetbal goede zaak of niet?

Recommended Posts

Als alles gaat zoals voorgenomen moet de kampioen van de Tweede Divisie volgend jaar verplicht gaan promoveren naar de Eerste Divisie.

Andersom telt dat dan natuurlijk ook en zullen er clubs vanuit het betaalde voetbal afzakken naar de amateurs.

Ik denk dat heel veel amateurclubs hier niet echt op zitten te wachten en vaak ook op geen enkele manier klaar zijn om die stap te maken. 

Dit jaar is AFC kampioen en als die zou moeten promoveren dan zouden de profclubs op bezoek moeten komen op Sportpark Goed Genoeg.

51479.w1600.r16-9.e342080.q90.jpg

Ik was er dit seizoen een keer en het is een heel gezellig veld met een heel gezellige kantine, maar niet het soort accommodatie waar je tegen clubs als NEC of Roda JC speelt.

Dus, hoe ze dat bij de KNVB willen oplossen is mij een raadsel en de vraag is dan ook of verplichte promotie naar de Eerste Divisie een goede zaak is of niet.

https://www.hetamsterdamschevoetbal.nl/promotie-vanuit-tweede-divisie-blijft-twee-jaar-bevroren/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel op social media

Natuurlijk wil je als club zo hoog mogelijk spelen, maar je punt snap ik helemaal. 

Tweede divisie is wel de opmaat naar profvoetbal, dus misschien moeten clubs er al voor kiezen om niet naar de Tweede Divisie te promoveren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel op social media

Het lijkt sowieso niet haalbaar, want de meeste amateurclubs kunnen niet zomaar een twee drie aan de licentievoorwaarden voldoen. Ik denk ook niet dat de eerste divisie op zulke clubs zit te wachten. Vooral als je ziet waar Jong Utrecht bijvoorbeeld speelt:

1280px-Zoudenbalch.JPG

Ambiance nul komma nul, en dan te bedenken dat je straks nog meer amateurclubs moet verwelkomen... tja, dat komt het niveau over het algemeen niet ten goede. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel op social media

Als je die troosteloze omgeving hierboven ziet, dan heeft dat in mijn beleving weinig meer met betaald voetbal te maken.

Moet je voorstellen dat je daar als supporter naar toe moet, zakt je broek ook af en zal je in het vervolg liever thuis blijven denk ik.

Ik denk dat het een veel beter idee is om betaald en amateurvoetbal totaal van elkaar te scheiden en bovendien die jong teams uit de reguliere competitie te gooien. Laat ze gewoon een eigen jong team competitie opzetten, wat is daar mis mee?

Als ze dat dingen zoals tv gelden een beetje eerlijker zouden verdelen waarbij ook de kleinere clubs in het betaald voetbal in staat om een redelijke selectie neer te zetten, dan wordt het betaald voetbal misschien weer aantrekkelijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel op social media

Er is trouwens nog een interessante ontwikkeling en dat is dat de eerste Jong teams zich al terug getrokken hebben uit de competitie.

Zowel Jong FC Groningen als Jong Vitesse doen het komend seizoen niet meer mee. De reden schijnt te zijn dat de KNVB de regels dusdanig heeft aangescherpt dat het voor hen niet meer interessant is.

Dit is wat ze bij Vitesse zeggen:

Vitesse acht de voetbalpiramide, zo zwaar gepropageerd door de KNVB, na drie jaar mislukt. De voetbalbond legt zware beperkingen op aan de beloftenteams. Jong Vitesse werkt met restricties als leeftijdsgrenzen en kan niet promoveren naar de eerste divisie. Daar tegenover staan hoge kosten voor de club, met grotere selecties en verplichte contracten. Er is wel een specifieke degradatieregel voor reserveteams.

,,De rol van Jong Vitesse kent een opleidend karakter en is ondersteunend aan het eerste elftal”, verklaart technisch directeur Mohammed Allach van Vitesse. ,,We zijn drie seizoenen geleden zeer enthousiast ingestapt in de voetbalpiramide, maar in de loop der jaren zijn de dispensatieregels en regels omtrent promotie en degradatie veranderd. Daardoor is het minder aantrekkelijk geworden om deel te nemen.” 

Daar staat dan weer tegenover dat Jong FC Den Haag wordt toegevoegd een de Derde Divisie zondag, maar al met al bestaat de Derde Divisie zondag en zaterdag dit jaar uit een team minder.

Nu de rest van de Jong teams nog naar een eigen competitie en dan wordt het weer leuk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel op social media

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren. Log in, of registreer je snel - je kunt dan meteen posten!

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer nieuwe account

Log in

Heb je al een account? Log hier in.

Log nu in
Login om dit te volgen  

Welkom bij Voetbalstek.nl!

Hét platform voor voetbalminnend Nederland!

Nog geen lid? Registreer je dan snel - je kunt meteen posten en gebruik maken van alle site functies!

Recente Afbeeldingen

• Maak Nieuw...